Search
Close this search box.

چاپ جعبه دارویی

چاپ جعبه دارو یکی از مهمترین بخش ها برای بسته بندی و  فروش دارو محسوب می شود. چاپ جعبه هر محصولی قوانین و ساختار مخصوص خود را داراست که این مورد از ساختارها برای چاپ جعبه دارو هم صدق میکند. پس میتوان گفت جعبه دارو  یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در عرضه دارو ها می باشد. نه تنها بر روی این جعبه ها، بلکه داخل آنها نیز اطلاعاتی به همراه دارد که از هر جهت برای مصرف کننده مهم می باشد. در ادامه به موارد مهمی که برای چاپ جعبه دارومهم است، اشاره میکنیم .

دارو و چاپ جعبه دارو چه نقشی در زندگی ما دارد ؟

دارو و چاپ جعبه دارو چه نقشی در زندگی ما دارد ؟

دارو و درمان، نقش مهمی در زندگی انسان ها دارد. روز به روز با پیشرفت علم پزشکی، انواع جدیدی از داروها تولید شده و در انواع جعبه دارویی در دسترس مردم قرار می گیرد. در نتیجه، بیماری های بیشتری تحت درمان و یا کنترل قرار گرفته و گام دیگری به سوی سلامت بشر برداشته می شود.

انواع داروها برای بسته بندی کدام‌ها هستند ؟

اکثر داروها انواع و اشکال مختلفی دارند. البته برخی از داروها (به ویژه داروهای نادر) فقط در یک نوع وجود دارند. همچنین، برخی ممکن است در یک نوع موثرتر از نوع دیگر باشند. داروها اغلب به یکی از اشکال زیر تهیه می شوند:

بسته بندی دارویی برای مایع (شربت)

قسمت فعال دارو با مایع ترکیب می شود تا مصرف آن راحت تر شود یا جذب آن بهتر شود. به این مایع ممکن است “مخلوط”، “محلول” یا “شربت” نیز گفته شود. بسیاری از مایعات رایج اکنون بدون هیچ گونه افزودنی رنگ آمیزی یا شکر در دسترس هستند.

بسته بندی دارویی برای قرص

ماده فعال با ماده دیگری ترکیب شده و به شکل جامد بیضی یا فشرده می شود. قرص انواع مختلفی دارد. قرص های محلول یا قابل پخش می توانند به راحتی در آب حل شوند.

بسته بندی دارویی برای کپسول

قسمت فعال دارو در داخل پوسته پلاستیکی قرار دارد که به آرامی در معده حل می شود. می توانید برخی از کپسول ها را جدا کرده و محتویات آن را با غذای مورد علاقه کودک خود مخلوط کنید. انواع دیگر آن باید کامل بلعیده شوند، بنابراین تا زمانی که اسید معده پوسته کپسول را از بین نبرد، دارو جذب نمی شود.

بسته بندی دارویی برای داروهای موضعی

این داروها کرم ها، لوسیون ها یا پمادهایی هستند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرند. بسته به نوع دارو در ظرف، بطری و… قرار دارند. قسمت فعال دارو با ماده دیگری مخلوط شده و استفاده از آن بر روی پوست را آسان می کند.

بسته بندی دارویی برای شیاف

قسمت فعال دارو با ماده دیگری ترکیب شده و به شکل “گلوله” فشرده می شود بنابراین می توان آن را در قسمت پایین قرار داد. شیاف ها نباید بلعیده شوند.

بسته بندی دارویی برای قطره

این داروها باید مستقیماً به منطقه آسیب دیده برسد. در مواردی که قسمت فعال دارو بهترین عملکرد را داشته باشد، از این داروها استفاده می شود. آنها معمولا برای چشم، گوش یا بینی استفاده می شوند.

بسته بندی دارویی برای استنشاقی ها

قسمت فعال دارو تحت فشار مستقیماً وارد ریه ها می شود. کودکان ممکن است برای استفاده صحیح از دارو نیاز به استفاده از دستگاه ‘spacer’ داشته باشند. در ابتدا استفاده از دستگاه های استنشاق ممکن است دشوار باشد بنابراین داروساز شما نحوه استفاده از آنها را به شما نشان می دهد.

بسته بندی دارویی برای تزریقی ها

در تزریق و نحوه تزریق انواع مختلفی وجود دارد. تزریق زیر پوستی یا SC دقیقاً در زیر سطح پوست انجام می شود. تزریق عضلانی یا IM به عضله انجام می شود. تزریق داخل ناحیه داخل مایع اطراف نخاع انجام می شود. تزریق وریدی یا تزریق داخل وریدی انجام می شود. برخی از تزریقات را می توان در خانه انجام داد اما بیشتر آنها در مطب پزشک یا در بیمارستان انجام می شود.

اهمیت انتخاب جعبه دارویی مناسب چیست؟

اهمیت انتخاب جعبه دارویی مناسب چیست؟

جعبه دارویی بسیار دقیق انتخاب می شود. بسته به کشور، منطقه و نوع دارو جزئیات آن متفاوت است. چندین عامل تعیین کننده در این زمینه عبارتند از: اطمینان از ایمنی بیمار، اطمینان از اثربخشی دارو از طریق ماندگاری مورد نظر، یکنواختی دارو از طریق تعداد زیادی تولید، مستندات کامل کلیه مواد و فرایندها، کنترل صادرات احتمالی اجزای بسته بندی به داخل دارو، کنترل تخریب نشدن دارو توسط اکسیژن، رطوبت، گرما و غیره، جلوگیری از آلودگی میکروبی وغیره.

نوع جعبه دارویی اغلب در توزیع، دوز و استفاده از محصول دارویی نقش دارد. ارتباط استفاده مناسب و برچسب های احتیاطی نیز تنظیم می شود. بسته بندی بخشی جدایی ناپذیر از محصولات دارویی است.

ویژگی های یک جعبه دارویی مناسب چیست ؟

  • یک جعبه دارویی مناسب، داروها را در برابر نور، اشعه ماورا بنفش، گرما و سرما، رطوبت، هرگونه آلودگی و میکروب و هر نوع آسیب دیگری که ممکن است به آن برسد؛ محافظت می کند.
  • یک جعبه مناسب برای داروها باید مستندات و اطلاعات لازم در مورد دارو مانند دوز، نحوه مصرف، تاریخ تولید و انقضا، عوارض جانبی و… را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

انواع جعبه دارویی برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

جعبه دارویی آمپول

آمپول ها ویال های دربسته کوچکی هستند که از شیشه یا پلاستیکی ساخته می شوند. آنها برای بسته بندی داروهای مایع (معمولاً مواد تزریقی) که باید در برابر هوا و سایر آلودگی ها محافظت شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. آمپول ها با ذوب شدن قسمت رویی نازک با شعله باز و به طور کلی از طریق گردن باز می شوند. آمپول های شیشه از برخی انواع دیگر بسته بندی دارو گران ترند.

جعبه

از جعبه ها برای نگهداری دوزهای واحد جامد دارویی استفاده می شود. دوزهای واحد جامد در 85٪ از مواقع اروپا و فقط در آمریکای شمالی حدود 20٪ با جعبه بسته بندی می شوند. جعبه ها از پلاستیک، کاغذ یا فویل تشکیل می شوند. جعبه ها معمولا به راحتی با دست باز می شوند.

بطری

بطری ها اغلب برای داروهای مایع و همچنین قرص ها و کپسول های تشکیل شده استفاده می شوند. یطری شیشه ای به دلیل خاصیت منع بسیار عالی معمولاً درمورد مایعات رایج است. از بطری پلاستیکی اغلب برای قرص و کپسول استفاده می شود .بطری ها در رنگ های مختلفی وجود دارند که متداول ترین آنها نارنجی یا قهوه ای روشن است زیرا این رنگ ها از آسیب اشعه ماورا بنفش به محتوای بالقوه حساس به نور جلوگیری می کنند . با این وجود، هنوز نور قابل مشاهده کافی را برای اجازه مشاهده محتویات به راحتی عبور می دهند.

بسته بندی ساشه

بسته بندی ساشه یک کیسه مهر و موم شده مربع یا مستطیل است که اغلب از نوعی پلاستیک ساخته شده است. آنها اغلب برای دوزهای پودر استفاده می شوند، اما همچنین می توانند برای مایعات استفاده شوند. ساشه ها ممکن است قابل استفاده مجدد یا یکبار مصرف باشند و غالباً سوراخ دار هستند تا به راحتی با دست باز شوند.

در چاپ جعبه و بسته بندی داروها از چه کاغذ هایی معمولا استفاده می شود؟

در چاپ جعبه و بسته بندی داروها از چه کاغذ هایی معمولا استفاده می شود؟

بخاطر حساسیت های بهداشتی و شرایط نگهداری داروها معمولا برای چاپ جعبه دارویی از مقوای پشت سفید و ایندربرد و در چاپ بروشور داخل آن که اطلاعاتی از جمله نحوه استفاده بیان شده است از کاغذ تحریر در گرماژهای 50 و 60 و 70 استفاده می شود.

چرا برای بسته بندی دارو از چاپ جعبه استفاده می شود؟

  • شما میتوانید اطلاعاتی از جمله سازنده، تاریخ، اسم و شرایط نگهداری و در حالت کلی تمام اطلاعات لازم برای مصرف کننده را بر روی جعبه آن درج کنید.
  • با چاپ جعبه دارو از خراب شدن و آسیب های احتمالی به دارو جلوگیری می شود.

چه نکاتی که باید در چاپ جعبه دارو رعایت شود؟

چه نکاتی که باید در چاپ جعبه دارو رعایت شود؟

  • اطلاعات را به دو زبان انگلیسی و فارسی بنویسید.
  • با توجه به نوع دارو از شکل و رنگ های مناسب استفاده کنید (مثلا برای داروهای کودکان از طرح های جذاب استفاده کنید).
  • سعی کنید از مقوا و کاغذی استفاده کنید که مستحکم ، قابل بازیافت و سبک باشد.
  • همچنین به نکاتی از جمله سایز و فونت نوشته ، داشتن مکانی برای اینکه دکتر تعداد و شرایط استفاده در طول روز را روی آن بنویسد، استفاده از فونت بریل برای افراد نابینا و کم بینا ، استفاده کردن از پلمپ جعبه و گزینه هایی که اصل بودن کالا مثل برچسب اصل بودن کالا و… را تایید کند.
  • در آخر داشتن یک چاپ جعبه روی دارو میتواند اطلاعات مفید زیادی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و سعی کنید رنگ و فونت و نوشته آن به نحوی باشد که شفاف و مناسب و قابل خواندن باشد.

پیمایش به بالا